Assalamualaikum pembaca 😇,
Pada hari ini saya akan menulis mengenai pengalaman saya mempelajari cara membina database di Microsoft Access. Melalui kelas Aplikasi Komputer, barulah saya mengetahui hakikatnya saya terdapat berbagai perisian yang sedia ada di dalam laptop tersebut tetapi saya tidak tahu cara menggunakannya. Dalam sesi pembelajaran, kami diajarkan cara untuk membina database bagi syarikat sekolah memandu. Meskipun waktu untuk mempelajari tentang Access ini agak lama kerana memakan masa hampir 6 jam untuk menyiapkannya, namun hasilnya amat memuaskan hati saya. Saya baru sahaja menyiap dan menghantar tugasan tersebut. Oleh itu di bawah ini saya ingin menunjukkan hasil kerja saya yang dibantu oleh pensyarah saya iaitu Pn Norazila.

Mungkin anda tertanya-tanya, apakah itu Microsoft Access. Baiklah, Microsoft Access ini merupakan satu alat pengurusan maklumat yang boleh membantu kita dalam menyimpan maklumat untuk dianalisis, dijadikan rujukan, dan juga sebagai laporan. Apa perbezaan Microsoft Access dan Excel? Perbezaan utama antara Access dan Excel adalah Access merupakan sistem yang digunakan untuk menguruskan maklumat dengan lebih mudah manakala Excel merupakan satu medium untuk membuat pengiraan dan membentangkan data secara visual.
Saya mempelajari banyak fungsi pada Access ini termasuklah cara untuk membuat muka hadapan database, membuat jadual, membuat borang, membuat laporan dan banyak lagi. Bagi anda yang berminat cara untuk menggunakan Access, anda bolehlah mempelajarinya di Youtube kerana terdapat banyak video yang membantu dalam memahami Access ini. Antaranya adalah :
Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment